استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی HSE-MS

با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در  صنایع  نفت ، گاز و پتروشیمی و خطرات بالقوه ای که این بخش از صنایع برای مردم و محیط زیست دارد به منظور جلوگیری از وقوع حوادث و جرایم و به علت حساسیت دولتها و مردم بر روی مسئله ایمنی و حفظ محیط زیست ،‌ شرکت های نفتی عضو  OGP اقدام به تدوین استانداردهای برای ایمنی و زیست محیطی نمودند که به HSEMS مشهور شدند .
اهمیت و نقش سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE-MS برگرفته از سه عنصر سلامتی (Health) ، ایمنی (Safetyy) و محیط زیست (Environment) می باشد. امروزه با توجه به رشد صنایع تولیدی توجه به مسائل ایمنی و سلامت انسان ها و همچنین حفظ  محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم رعایت مسائل ایمنی در سازمان ها خسارت های مالی و جانی زیادی دربرداشته و اثرات کوتاه مدت یا بلندمدت متعددی را بر سلامت انسان ها داشته است. از این رو استقرار سیستمی با رویکرد مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سازمان ها امری ضروری است.
HSE   ضمن کاهش هزینه ها و مخاطرات و افزایش ایمنی و فرصتها، امکان ممیزی یکپارچه و مطمئن را نیز فراهم می آورد. بدین ترتیب در کنار هم قرار گرفتن این سه مقوله تحت مدیریت یکپارچه، اثرات سینرژیک و هم افزایی قابل ملاحظه ای بر یکدیگر داشته و نتایج مثبت جمع جبری آن، به مراتب بیشتر از گذشته خواهد بود .
وزارت نفت پیاده سازی HSE-MS را جهت کلیه پیمانکاران خود الزام کرده و در مناقصات پیمانکاران باید شواهدی مانند گواهینامه یا نظامنامهHSE در ارتباط با پیاده سازی این الزامات ارائه کنند در غیر این صورت از سیکل مناقصه خارج می شوند .